Destination wedding
Opublikowany 23 maja, 2023
Destination wedding, czyli dosłownie „organizacja ślubu na odległość” lub inaczej „ślubu wyjazdowego” odnosi się do sytuacji, kiedy mieszkacie w Polsce, a ślub i przyjęcie weselne organizujecie za granicą, ale również… kiedy mieszkacie za granicą, a ślub i przyjęcie weselne organizujecie w Polsce.
Dziś pod „lupę” weźmiemy ten drugi scenariusz. Garść porad przygotowała dla Was Valentina Pokrovskaya z agencji ślubnej Wedding Alchemy® by Valentina.
Jak dobrze zaplanować sobie organizację uroczystości ślubnych na odległość, aby wszystko odbyło się z sukcesem?
Po pierwsze – lokalizacja!
Wybór lokalizacji może wydawać się rzeczą łatwą i naturalną, bo przecież najardziej oczywistym wyborem będzie miasto z którego pochodzisz lub jego okolica. Nie zawsze jednak będzie to wybór najlepszy.
Jakie czynniki więc powinniście wziąć pod uwagę wybierając lokalizację?
- Dojazd! Tak – może Was zdziwić, że ten punkt podałam na pierwszym miejscu. Ale z doświadczenia wiem, że wesela planowane na odległość to bardzo często również wesela międzynarodowe. Nie chodzi tylko o to, że Wy jako Para Młoda musicie przyjechać na miejsce uroczystości, ale również większość gości przebywa z daleka. Weźcie więc pod uwagę odległość Waszych potencjalnych lokalizacji od lotniska, stacji kolejowej czy dróg krajowych i autostrad itp.
- Okoliczne atracje – wybierając się na Wasze przyjęcie w dalszą trasę część gości może chcieć zaplanować dla siebie dłuży urlop, z czasami będą wręcz musieli przyjechać na kilka dni z racji, np. rozkładu połączeń lotniczych. W tym przypadku zawsze fajniej jest zaproponwać gościom lokalizację oferującą ciekawe atrakcje w okolicy.
Po drugie – data a dokładniej?
Organizując wesele w Polsce najczęstrzym wyborem Par Młodych jest okres letni. Natomaist, możemy wziąć pod uwagę też inne opcje: np. Zimowe “góralskie” wesele w górach, czy “złota” polska jesień na Mazurach.
Pomyślcie o tym, który sezon w Waszych rodzimych stronach może zaoferować Wam i Waszym gościom coś wyjątkowego.
Z drugiej strony – pomyślcie również o okresach mniej sprzyjających. Nie koniecznie może należeć do niego cały sezon, ale konkretne daty już prędzej: np. duże imprezy i festiwale w okolicy. Dla mnie najlepszym przykładem jesr Opener w Gdyni, który odbywa się co roku na przełomie czerwca i lipca. Wiem, że jest to najmniej fortunny czas na organizację wesela międzynarodowego, ponieważ ceny za nocleg “szybują” w górę bezlitośnie.
Destination wedding a dzień tygodnia
Tradycyjnie przywykliśmy do wesel organizowanych w sobotę lub ewentualnie w piątek. Niekoniecznie będzie to jednak najlepszy wybór w przypadku destination weddings. Dlaczego?
Znowu, pamiętając o międzynarodowym charakterze wesela myślmy z perspektywy drogi, a dokładniej dojazdu.
Na przykład, jeśli mieszkacie w Irlandii i wielu Waszych gości również przylatuje z Irlandii, sprawdźcie połączenia między lotniskami. Może się okazać, że Wasi goście będą musieli “czekać” w Polsce na sobotnie wesele 2 dni, a później kolejne 2, aby wrócić do domu. Nie wszyscy mogą się ucieszyć na taką perspektywę, więc dostosowując dzień uroczystości w ten sposób możecie sprawić, że, wbrew pozorom, Waszym gościom będzie łatwiej przyjechać na Waszą uroczystość w tygodniu, niż w weekend.
Punk czwarty – obiekt, w którym odbędzie się przyjęcie
W tym przypadku pomyślcie przede wszystkim o Waszych oczekiwaniach – czy szukacie miejskiego szyku, pałacowego glamour, “luźnej” stodoły pośrodku lasu czy klasycznego dworku z pięknym ogrodem.
Upewnijcie się, że wybrane miejsce oferuje odpowiednie udogodnienia i infrastrukturę, aby móc zorganizować ceremonię i przyjęcie weselne zgodnie z oczekiwaniami. Chodzi tutaj naprzykład, o miejsce na uroczystość w plenerze na odpowiednią liczbę gości, miesca noclegowe itp.
No właśnie – noclegi!
Zarezerwujcie noclegi dla siebie i dla wszystkich gości, którzy będą ich potrzebować.
Dokonując rezerwacji pamietajcie o specjalnych wymaganiach logistycznych, takich jak:
- Rezerwacja apartamentu dla Was, jako Pary Młodej co najmniej dzień przed weselem lub od dnia przyjazdu na miejsce (w tym przypadku nie będziecie musieli przeprowadzać się w trakcie pobytu, a tym bardziej w dniu wesela)
- Konieczności przyjazdu gości na wesele dzień wcześniej / lub wyjazdu później
- Indywidualne godziny zameldowania i wymeldowania (np. Konieczność wcześniejszego zameldowania ze względu na godzinę rozpoczęcia ceremonii)
- Indywidualne godziny serwisu śniadań – np. jeśli goście przyjeżdzają na miejsce o późnych godzinach nocnych, mogą nie wyrobić się na śniadanie serwowane do godziny 10:00.
A co z usługodawcami?
Tutaj powiem krótko – nie zawsze lokalni usługodawcy okażą się najlepszym wyborem dla Was. Wszystko zależy od Waszych osobistych preferencji i oczekiwań. Dlatego polecam poświęcić więcej czasu na zapoznanie się z dostępnymi opcjami, a najlepiej skorzystać ze wsparcia wedding plannera, który doskonale zna usługodawców i ich mozliwości.
Harmonogram wydarzeń przy destination wedding
Kolejny ważny punkt to harmonogram wydarzeń, a dokładniej – imprezy towarzyszące, takie jak np. przyjęcie powitalne, które jest znakomitą okazją do poznania się różnych “grup” rodziny i przyjaciół czy poprawiny. Pomyślcie jak wyobrażacie sobie te wydarzenia. Czy chcecie, aby wszystkie odbyły się w jednym miejscu, czy może weźmiecie pod uwagę organizację każdej z imprez w kilku różnych lokalizacjach?
I na koniec – komunikacja z gośćmi
Moim zdaniem jest to jeden z najbardziej wymagających punktów w przypadku “destination” wedding, ponieważ wielu gości ma bardzo małą wiedzę na temat kraju i/lub okolicy, w której odbędzie się przyjęcie.
W tym przypadku jednym z najlepiej sprawdzających się rozwiązań jest stworzenie strony internetowej, na której zamieścicie wszystkie informacje odnośnie Waszej uroczystości.
Jeśli chcecie skorzystać z takiego rozwiązania – rozejrzyjcie się za rozwiązaniami dedykowanymi do stron ślubych, takich jak:
https://www.theknot.com/gs/wedding-websites
Dodatkowym ogromnym plusem takich portali jest funkcja zbieranie potwierdzenia przybycia, czyli RSVP.
Organizacja destination wedding może być wymagająca, ale zapewni niezapomniane wspomnienia dla Was i Waszych gości.
Warto skorzystać z usług wedding plannera, który pomoże w organizacji i koordynacji całego procesu. Sprawdzonych konsultantów ślubnych z całej Polski możesz znaleźć na naszej stronie.
Z doświadczenia wiem, że jest wiele Par Młodych, które są w takiej sytuacji i potrzebują naszego wsparcia.
Dlaczego? Mimo, że możecie mieć na miejscu rodzinę i/lub przyjaciół, może to być za mało w przypadku organizacji uroczystości ślubnej zgodnie z Waszymi wymaganiami, szczególnie biorąc pod uwagę szalone tempo życia, z którym wszyscy się borykamy.
Dlatego też, jak wynika z badania prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych wsród wedding plannerów stowarzyszonych, Pary Młode mieszkające zagranicą i organizujące swoją uroczystość ślubną w Polsce należą do grupy narzeczonych najchętniej korzystającej z usług wedding plannera,
Skorzystajcie więc i Wy z ich doświadczenia, a stworzenie wyjątkowej uroczystości na odległość będzie dla Was łatwiejsze i przyjemniejsze!
Valetnina Pokrovskaya, agencja ślubna: Wedding Alchemy® by Valentina
Tagi: destination wedding, organizacja ślubu na odległość, ślub i wesele w Polsce, wedding planner Poland, wesele międzynarodowe