Jak zostać konsultantem ślubnym?
Opublikowany 21 października, 2022
Droga do zawodu marzeń – czyli jak zostać konsultantem ślubnym?
Która z kobiet nie marzy o ślubie jak z bajki? Dla wielu zawód konsultantki ślubnej jawi się jako idealna praca – można organizować kilka wspaniałych projektów ślubnych w roku w atmosferze miłości i szczęścia , a do tego na tym zarabiać. Czy jednak wystarczy pasja do ślubnych uroczystości, by zająć się tym profesjonalnie? Jak zacząć działalność jako konsultant ślubny?
Konsultant ślubny to osoba zajmująca się organizacją ślubów i wesel. Sprawuje pieczę nad przygotowaniami, doradza młodej parze, wyręcza w poszukiwaniach, rezerwacjach, ustaleniach i negocjacjach z usługodawcami, a niejednokrotnie pełni po prostu rolę bratniej duszy.
Czy istnieje wykształcenie kierunkowe ?
Zdecydowanie nie o wykształcenie tu chodzi, a o osobiste predyspozycje interpersonalne. Wysoka kultura osobista i znajomość zasad savoir – vivre (nie tylko tego ślubnego). Kluczowe są umiejętności negocjacyjne, organizacyjne, planowania i zarządzania budżetem. Bardzo ważna jest umiejętność słuchania ludzi i realizowania ich marzeń i potrzeb. Idealna profesja dla osób towarzyskich, łatwo nawiązujących kontakty i empatycznych.
Istotna jest zdolność działania pod wypływem stresu, presją czasu oraz szybkie podejmowanie decyzji w sytuacjach nieprzewidzianych.
Poza tym pamiętajmy, że jeśli zakładamy własną firmę w tym obszarze albo zostajemy świeżo zatrudnieni, jakoś musimy zdobyć pierwszego klienta. Szkolenia i kursy w obliczu braku doświadczenia będą miały duże znaczenie.
Przy wyborze kursu ważnym czynnikiem powinna być osoba prowadząca. To, czy jest teoretykiem, czy praktykiem to kluczowa kwestia, gdyż im więcej doświadczenia, tym większą ilością trudnych sytuacji może się z nami podzielić, a także pomóc w ich rozwiązywaniu.
Co wyniesiecie z takiego szkolenia? Wiedzę biznesową. Umiejętność planowania budżetu, pozyskiwania klientów, negocjowania, tworzenia ofert i reklam, a także poruszania się w strefie social mediów. Ponadto cenne są podstawy psychologii niezbędnej do pracy z ludźmi (a pamiętajmy, że organizując ślub, pracujecie z ogromnymi emocjami Waszych par i ich bliskich). Jako wedding plannerzy powinniście posługiwać się biegle przynajmniej jednym językiem obcym (większość klientów to pary międzynarodowe), a także posiadać prawo jazdy.
Należy zwrócić uwagę, czy szkolenie obejmuje zajęcia praktyczne jak np. możliwość udziału w koordynacji. Niektóre firmy szkolące zapewniają też swoim kursantom wsparcie na początkowej drodze, oferując kontakt na wypadek niejasnych kwestii merytorycznych.
Innym sposobem, aby poznać tajniki tego zawodu jest odbycie darmowych praktyk w agencji ślubnej. Nie wszystkie firmy przyjmują praktykantów, gdyż nie chcą zdradzać „know how” firmy, nie mniej jednak w kilku istnieje taka możliwość.
Trzeba być jednak świadomym, że, żadna z firm nie poda Wam na tacy swojego biznesplanu, dokumentów, cenników. Takie materiały należy stworzyć samodzielnie.
Na początku swojej drogi w zawodzie istotną kwestią jest zbudowanie szerokiej bazy usługodawców ślubnych, których będziemy rekomendować naszym klientom. To niezwykle czasochłonne zajęcie, dlatego warto zając się nim już na kilka miesięcy przed oficjalnym startem w zawodzie. Organizując wesela staniecie przed zadaniem budowania zespołów wykonawców, wraz z którymi będziecie pracować, przydadzą się więc również zdolności managerskie. Pamiętajcie jednak, że nie ma osób „mniej” i „bardziej” ważnych – wszyscy razem będziecie pracować na sukces danego projektu, dlatego kluczowe są tutaj relacje partnerskie.
Choć z pewnością jest to zawód bardzo rozwojowy i dający poczucie niezależności oraz ogromnej satysfakcji, a dzień ślubu klientów potrafi być równie emocjonujący, co własny, ma też swoje cienie. Wedding planner przejmuje na siebie większość spraw związanych z organizacją ślubu i wesela, także sporą część stresu zwykle towarzyszącą takiego wydarzeniu. To praca dla osób kreatywnych, pełnych pasji, a jednocześnie dla tych, którzy cenią wolne zawody, są mobilni i elastyczni. Praca z nienormowanymi godzinami, często z dostępnością dla klientów 24 godziny na dobę i pracą w weekendy. To również wedding planner pomaga parze młodej rozwiązać najbardziej kryzysowe sytuacje.
Jeśli nie boisz się wyzwań, a Twoim marzeniem jest kreowanie pięknych uroczystości – do dzieła! Pamiętaj, że sukces w biznesie to składowa dwóch rzeczy – pomysłu oraz wiedzy. Idea, jaka nam przyświeca, pozwala wejść w rynek, a wiedza – utrzymać się na nim.
Poznaj bliżej doświadczonych konsultantów ślubnych, zrzeszonych w Polskim Stowarzyszeniu Konsultantów Ślubnych.
Kinga Nowakowska – Raz w Życiu
Magdalena Krystek – ŚLUBNA PRACOWNIA